Tuesday, August 26, 2008

shopping in stil american

Ca sa intelegi ce inseamna shopping in cel mai capitalist mod posibil trebuie macar odata sa ajungi in magazinele americane. Aici poti vedea teoriile lui Adam Smith, Keynes, Friedman in action. Nu trebuie sa faci cursuri de economie politica sau management, marketing si alte "stiinte" trebuie doar odata sa participi la actul de vanzare/cumparare in SUA. Sistemul este foarte bine pus la punct. Diviziunea muncii se reflecta perfect in tipurile de marfuri pe care pori sa le cumperi in diverse magazine. Astfel daca la noi exista doua tipuri de comert: Piata Centrala sau magazinele, atunci aici exista o sumedenie de oportunitati. Chiar si magazinele din acelasi lant comercial difera atat in functie de preturi cat si de ofertele care sunt prezente. Este o intreaga nebunie cu comertul online. Pe Internet poti sa-ti cumperi orice.

Daca ai o istorie buna atunci poti sa nu iesi din casa cu zilele si sa primesti toate bunurile prin posta. O sa ma intrebati ce inseamna istorie? Nu este vorba de disciplina care, deocamdata ma hraneste aici in SUA, ci am in vedere istorie creditara, adica daca ai o balanta pozitiva si ai reusit intr-atat de mult sa-ti vinzi sufletul incat reusesti sa platesti rata lunara, dar trebuie sa te asiguri ca o sa traiesti cel putin 30 de ani ca sa fii scutit de datorii. In cazul in care esti adeptul religiei "carpe diem" atunci n-ai nicio sansa in labirintul capitalismului american. Interesant este ca lumea are incredere in comertul on-line. Cica, reglementarile legale sunt asa de dure ca distribuitorul este ultimul care are interesul sa-ti piarda marfa pe drum.

Asadar, specificul comertului american mi-a atras atentia inca din prima seara, atunci cand m-am trezit la un hotel, iar in preajma nu prea erau magazine alimentare. Aici am inteles eu farmecul alimentarei moldovene. Cu toate ca vanzatoarele nu-ti zambesc si nu te intreaba "How are you, sir?", iar in preajma miroase a orice numai nu a paine proaspata, oricum esti convins ca vei gasi in the walking distance, adica mai pe inteles la o aruncare de bat, o metoda sa-ti potolesti foamea. In orice caz am gasit eu cu mare greutate o farmacie in care nu prea erau medicamente in schimb erau o multime de "produse folositoare pentru sanatate": chipsuri, snack-uri, soft drinks, etc. Ulterior am aflat ca in SUA si farmaciile se supun legilor pietii. Exista oferte speciale de Craciun, iar medicamentele nici pe departe nu reprezinta marfa de baza.

In schimb, duminica, am savurat placerea comertului, la maxim. Am cutreierat vreo sase magazine. Pentru cunscatori o sa le enumar: Costco, Walmart, Trader Joe's, Target, Super HMart, Safeway. In schimb, pot spune ca mi-am facut rezerve alimentare pe o perioada de cel putin doua saptamani, iar la unele capitole chiar pentru toata viata. Teama mi-e ca o sa ajung ca si fermierii americani care in timpul "Marii Depresii" aruncau laptele doar ca acestia primeau subventii de la statul american, iar eu o sa fiu nevoit iarasi sa calc pe aceeasi grebla pentru ca "the more you buy the less it costs".

5 comments:

Anonymous said...

alta lume. te cred. Imi este interesant sa te aud ca un explorator care are un jurnal si scrie acolo toate ciudateniile pt noi ale noului sistem in care ai nimerit. Nu am fost in state, de aia citesc cu zimbet si uneori chiar cu grija ;)

Anonymous said...

la Barlington Coat Factory poti gasi uneori haine decente la preturi de nimic.

Medicul-Sef said...

Merci pentru informatie. Intrebarea este daca Barlington Coat Factory se gaseste si prin zona mea?

Anonymous said...

alex, si in farmaciile mioldovenesti amrfa principala nu sunt emdicamentele ci..prezervativele sau otrava pentru guzgani, asa ca... suntem cumva aproape de America...

Anonymous said...

ce dor imi e de Target and Co ;)
as da o fuga pina'n america sa fac si eu cumparaturi, pret bun, calitate, originalitate, ceea ce lipseste cu desarvirsire la noi.