Thursday, October 16, 2008

the world capital


Duminica trecuta am vizitat New-York-ul. Cineva poate sa spuna ca denumirea de "capitala a lumii" este depasita deoarece se asteapta o criza economica globala si SUA isi va pierde relevanta si pozitia de putere mondiala. In orice caz, chiar daca SUA va fi depasita de China oricum orice putere mondiala pastreaza niste urme ale trecurului imperial. De exemplu, Viena, Istanbul, Moscova.

Asa ca in acest sir putem include si New-York-ul. Doar ca spre deosebire de aceste capitale care privesc spre trecutul lor imperial, imi este greu sa cred ca New-York-ul va avea aceleasi abilitati. Este un oras mult prea ancorat in viitor. Si asta place. Cel putin mie mi-a placut privelistea de pe Empire State Building. Cand privesti de la etajul 86 la cladirile de pe Manhattan parca nici nu ai impresia ca este un peisaj terestru. Peisajul parca este extras dintr-un fim SF. Doar dupa o zi de plimbari prin New-York, mi-am dat seama ca sintagma "The New Yorker" vizeaza o categorie aparte de oameni, si nu reprezinta doar un brand in jurnalism.

Ii distingi de la o posta. Intr-un fel, parca involuntar se disting si ei din multime. Intr-un articol despre modernism, Flaubert face referire la o categorie de oameni ce tin de modernitate. El ii denumeste "les flaneurs". Dupa ce am citit descrierea lui Flaubert aveam o reprezentare vaga a acestora dar acum pot spune cu certitudine ca new-yorkezii se incadreaza perfect in aceasta categorie.

2 comments:

Anonymous said...

ieri m-am indragostit de islanda. vreau sa ajung acolo cat mai curand si chiar am inceput sa invat limba. doar ca am uitat ca ar fi bine sa incep cu alfabetul. nu-i nimic, o iau de la capat.
si am sa plec in islanda, si am sa pasc poate niste oi sau capre si am sa ma plimb prin centrul tarii aleia pe unde nu vezi pe nimeni, decat 2,9 oameni la kilometru patrat. acolo trebuie sa ajung.
are cineva un dictionar islandez-roman ?..

Medicul-Sef said...

Trebuie sa ne grabim. Nu de alta dar cu criza asta financiara rusii ar putea sa ne-o ia inainte. Nu degeaba s-au oferit sa crediteze Islanda cu cateva miliarde de doalri. Le place si lor idea de a construi niste vilisoare pe acolo si de a transforma coltul de rai in Monte Carlo sau alte destinatii de duzina.