Friday, October 31, 2008

mass culture

Ieri am hotarat sa ma destind putin si am stat sa vad un film la cinematograful universitatii. M-am dus sa vad "The Mummy" partea a treia, sau mai bine zis partea care a aparut recent ca deja le-am pierdut numarul. Cineva o sa-mi reproseze: de cand te-ai dat in marasmele Hollywoodiene? Raspunsul meu nu intarzie: este cert ca cinematografele sunt facute pentru aceste filme. O sumedenie de bubuituri si efecte speciale. pentru asta se si duce lumea la film. Pe deasupra se ma serveste si popcorn gratuit. Iar un student flamand numai asta si viseaza.

Filmul nu reprezinta nimic deosebit din punct de vedere artistic, dar din alte puncte de vedere ar putea sa prezinte interes. Mai ales in lumina ultimelor evenimente de pe arena internationala cu ascensiunea Chinei si demoralizarea suporterilor democratiei liberale. Vorba e ca de data aceasta realizatorii filmului au ales in calitate de mumie un imparat chinez, nu mai stiu ce numar.

In orice caz povestea veche, mumia sta cuminte in culcus, pana nu vine cineva s-o trezeasca. Normal ca la mijloc este nici mai mult nici mai putin soarta intregului Univers. In fine, povestea se termina cum ne-am obisnuit, eroul principal invinge fortele raului si cu mare greu infinge pumnalul fatal in inima proeminenta a monstrului. Pana aici nimic suspect. Totul este in conformitate cu clasicul gen mumificat.

Apare insa subtextul politic, care schimba datele problemei. Actiunea are loc in China din perioada razboiului civil, atunci cand comunistii chinezi luptau pentru putere. Nu cred ca o sa fie greu sa ghiciti cine este suporterul si sluga de baza a Imparatului sau mumiei reinviate. Corect: generalul care conduce brava armata chinezo-comunista isi ofera serviciile mumiei. In rezultat, generalul impreuna cu invincibila sa armata impartasesc soarta mumiei. Pacat ca in realitate, mumia si armata conduc China deja de cateva decenii.

Asadar, un exemplu de "wishful thinking american". Un moment si mai comic il reprezinta oastea libertatii, care lupta impotriva Raului. Ea este constituita din schelete ale fostilor ostasi decedati pe parcursul razboaielor anterioare. Adica, morala este urmatoarea: cat de schilodita nu ar fi libertatea ea oricum va invinge.

2 comments:

SunShine said...

ahhh-pai pentru THE MUMMY te-ai dus tu in America, medicule-sef?? :(
astept review-uri la alt-fel de filme!

Medicul-Sef said...

ce-i mai interesant urmeaza. O sa am o vacanta de iarna destul extinsa. Asa ca sper sa plasez si altfel de review-uri. (-: