La Chisinau se desfasoara cea de-a saptea editie a Festivalului International de Film Documentar "Cronograf". Doritorii de a afla mai multe detalii despre istoria, organizatorii si parcursul participantilor pot accesa aici. Se pare ca cifra sapte este una magica si pentru organizatorii festivalului, care spre deosebire de anii precedenti, au reusit oarecum sa desfasoare o campanie mai ampla de publicitate si sa fie mai prezenti in peisajul mediatic autohton. Daca in ceea ce priveste prezenta in presa, pot sa realizez o comparatie cu editiile precedente ale Festivalului, atunci, cu referire la calitatea si cantitatea filmelor prezentate nu pot sa ma pronunt decat limitandu-ma la editia curenta din simplul motiv ca nu am fost prezent la editiile precedente.
Ziarele scriu ca este o realizare majora faptul ca s-a reusit structurarea proiectiilor in trei sectiuni: Sectiunea cadRO (care prezinta pelicule montate cu participarea comunitatilor romanesti din diverse state); Sectiunea Prinicipala (care se refera la productiile din diverse areale geografice, inclusiv Romania); Sectiuni locale (productii ale cineastilor din Republica Moldova). Pe langa proiectiile din concurs, utima zi va fi dedicata Zilei Filmului Austriac. In plus, organizatorii au reusit sa se implice si in evenimentele din afara Festivalului: participarea in cadrul Noptii Muzeelor, de la Muzeul de Istorie si Arheologie din Chisinau si prezentarea unui film in clubul BoozTime de catre un DJ si VJ din Germania.
Pentru a mai dilua un pic din oceanul de entuziasm si bucurie a organizatorilor, ma voi referi la unele aspecte mai putin placute. In primul rand, exista in viata culturala din Republica Moldova un soi de perceptie gresita despre imaginea artistului ca fiind un martir pe care toata lumea trebuie sa-l elogieze fara a-l critica. Probabil aceasta imunitate, pe care organizatorii unor evenimente culturale o considera ca pe un dat natural, vine de la densitatea minima a evenimentelor culturale.
Or, atunci cand in Moldova se organizeaza trei evenimente culturale de anvergura, pe langa festivalul in cauza, la aceasta categorie pot fi inscrise: Festivalul de Jazz, organizat de "Trigon" si Festivalul de Teatru "Bienala Teatrului "Eugene Ionesco" (care debuteaza saptamana viitoare la Chisinau), se creaza impresia ca exista o tagma de sfinti intangibili si restul plevei culturale. Nu contest nicidecum meritul acestor oameni de cultura, doar ca ar trebui sa mai comunice cu publicul si sa fie mai receptivi la critica. Nu de alta dar situatia seamana foarte mult cu viata politica, unde Opozitia este vazuta ca "o vaca sfanta" pe care nu trebuie sa o critici deoarece si asa este foarte slabuta.
Consideratiile de mai sus au pornit in urma unui dialog cu unul dintre organizatorii Festivalului "Cronograf", care mi-a reprosat ca cer prea mult pentru suma de 20 de lei pe care o achita un vizitator pentru o zi de vizionare. Acest raspuns a survenit atunci cand i-am atras atentia ca exista o discrepanta intre ora indicata in program si proiectiile filmelor. In conditiile in care nu se respecta programul, de ce am avea nevoie de acesta. In plus, vizitatorii din afara concursului, mai au si altceva de facut, iar atunci cand vin la Festival isi fac o selectie de filme, pe care ar dori sa le vizioneze.
P.S. In mare parte, filmele care le-am vazut pana acum, mi-au placut, si am inteles ca ar trebui sa vizionez mai des asemenea filme, pentru a vedea realitatea dintr-o parte dar si pentru a-mi da seama cat de diversa si neinteleasa este aceasta.
absolute final
14 years ago
5 comments:
Intr-o tara unde raportul critici:creatori este minim 8:1... DA, pot sa ma consider martir!
Referitor la 20 de lei...
daca imi ziceai de principii, respect, punctualitate, o luam drept critica... dar sa imi spui "Eu am platit bani, vreau marfa...", scuze, a fost nesimtire si de aici si reactia!
Chiar te rog sa faci critica si roaga-i si pe altii s-o faca, avem nevoie de parerile voastre, dar nu o face cu aere de om care isi cunoaste drepturile, fa-o din punct de vedere al unui om destept, consumator de cultura, nu de marfa!
Nu exclud componenta consumerista a replicii mele dar nu cred ca organizatorii unui eveniment cultural de talie internationala ar trebui sa porneasca de la premisa martirajului. In rest, imi cer scuze daca te-am suparat cu ceva si sper ca la anul viitor sa fie o organizare si mai reusita. Cu atat mai mult ca fiind prezent la editi curenta a Festivaluli voi avea si nite termeni de comparatie.
Doamne ajuta!
tin sa mentionez ca tu te-ai bagat cu martirajul... eu am zis doar ca POT, nu tind sa o fac in contextul acestui festival!
Daca reusim sa tinem o discutie constructiva despre efecte si defecte, chiar te rog, ba mai mult, poate reusim sa intitiem un fel de campanie de strins opinii! Ne-ar prinde bine opiniile publicului ;)))
Interesanta ideea cu opiniile publicului. Poate la editiile viitoare ar trebui impreuna cu biletul sa distribuiti si o ancheta micuta despre cum apreciaza vizitatorii calitatea organizatorica si a filmelor. Iar la finalul Festivalului sa organizati inca o conferinta de presa ca sa culegeti opiniile jurnalistilor si a expertilor in domeniu. Cu cat este mai proaspata perceptia cu atat este mai eficenta campania de culegere a opiniei. (-:
Dom' şef, să trăiţi (şi să lecuiţi), dar cu aşa pacienţi vă bateţi gura degeaba. Pe ăsta care zboară l-ar ajuta, poate, cămaşa de forţă :D
Reacţionez nu atît la textul de bază, cît la ultimul dumitale coment: ăştia de la Cronograf nu prea se interesează de opinia publicului decît ca să ştie pe cine să mai trateze cu dispreţ şi să discrimineze la preselecţie, în dependenţă de atitudinile faţă de organizatori.
Simpatiile publicului anul ăsta s-au calculat din burtă, bilete pentru vot se dădeau din paşti-în-paşti, deseori, mai ales dimineaţa, nici nu era nimeni la poartă să cumperi abonament sau să obţii un buletin de vot. Ioc transparenţă, zero responsabilitate pentru credibilitate în faţa publicului.
Părerea mea!
Post a Comment