Tuesday, December 16, 2008

birocrati din toate statele uniti-va

Avea dreptate Max Weber cand spunea ca birocratia este un element de baza al statului modern. M-am convins ca ea nu este specifica numai statelor ex-sovietice. Este destul sa faci o vizita la o policlina din SUA ca sa vezi ca peste tot medicina implica principiul: mai intai hartiile, iar dupa acea daca mai avem timp examinam si pacientul. Un exemplu de dialog din cadrul unei policlinici care demonstreaza inca odata ca mana dreapta nu stie ce face stanga sau poate mana dreapta spala mana stanga.

Pacientul (adica eu): Buna ziua! Am venit pentru testul de radiografie.

Doamna de la registratura: Aveti programare? Nu sunteti in lista.

Pacientul: Sigur ca da. M-a sunat asistenta medicala si m-am programat la ora 3.

Doamna: Imi pare rau dar azi nu se fac radiografii. Tehnicianul ("the technician" asa se numeste in SUA tipul care apasa pe buton la radiograf) este plecat la o conferinta. Va programam pentru alta zi.

Pacientul: Sunteti sigura ca in alta zi nu va fi nicio conferinta si tehnicianul va veni?

Doamna: Sigur ca da. Azi a intervenit o situatie de urgenta ...

Intre timp pe coridor apare nimeni altul decat tehnicianul cu pricina imbracat in obisnuitul sau costum de lucru care nicidecum nu se potrivea cu agenda conferintei sale.

Pacientul bucuros: Uitati-va ca a venit si tehnicianul.

Tehnicinaul: Cine a venit? Eu nu sunt!

Doamna foarte mirata: Este el dar nu este el...

Pana la urma tehnicianul a acceptat sa-mi faca radiografia in forma de exceptie dupa ce a aflat ca am fost programat de o asistenta medicala si nu sunt pe lista. Adica e exact ca la noi. E mai bine sa nu fii pe nicio lista si sa fii programat de cine trebuie.

4 comments:

Anonymous said...

Bine ca n-o spus ca "noi nu facem radiografii pentru cei programati" :D

Medicul-Sef said...

Asta-i varianta moldoveneasca pura

IMB said...

Max Weber mai spunea ca birocratia este specificul statului modern si ca este necesara pentru buna functionare a statului. :) Care statul are monopolul asupra violentei :))
Pana la urma nedorinta de a face o radiografie, toate poate fi considerata o forma de violenta fata de un pacient.
Ei probabil habar nu aveau cine este medicul-sef ... :))

Medicul-Sef said...

Pe de alta parte si insistenta prea mare de a-ti impune radiografia nu este chiar un gest democratic. (-: