Sunday, March 8, 2009

frati latini

In una din zilele trecute am continuat sa fiu fidel obiceiului de a mai frecventa niste evenimente culturale. De data asta am mers la un concert de muzica Fado. Recunosc ca nu prea stiam cu ce se mananca genul asta de muzica portugheza, dar ulterior mi-am dat seama ca este destul de gustoasa si pe alocuri chiar seamana cu mamaliga noastra. Interpreta se numeste Mariza, si dupa cum au anuntat organizatorii concertului este "Queen of Fado".

Initial m-am gandit ca este o strategie de marketing, ceea ce de fapt nu exclud nici acum. Dar ulterior dupa concert pot sa confirm ca tipa are o voce extraordinara si nu vreau sa fiu prea darnic in epitete, dar asta e impresia mea. Pentru scepticii adepti ai metodei statistice propun in calitate de exercitiu cantitativ dar mai ales calitativ sa contabilizeze numarul de afisari pe Youtube al unui videoclip.

Recunosc ca nu am vazut nici la Chisinau un asemenea entusiazm pe scena si intre spectatori. Mai ales ca publicul american spre deosebire de cel din Moldova este alintat de o multitudine de artisti. De obicei, dupa primul act sau pe perioada pauzei cam un sfert de spectatori parasesc sala din varii motive: plictiseala, apatie, scepticism, suprasaturare sau planificarea unor activitati culinare ce nu sufera amanare.

De data aceasta, a fost o atmosfera euforica generala si cu doua bisuri. In plus interpreta a reusit sa predea o lectie de protugheza din care am aflat ca in portugheza exista termenul "saudad", care in ciuda tuturor eforturilor protocronistilor de a legitima "dorul" drept termen unic si intraductibil, este tocmai echivalentul cuvantului "dor" in limba portugheza. Asadar "sangele apa nu se face".

1 comment:

Anonymous said...

mariza e grozava! am avut si eu norocul s-o vad si aud live, dar la acel moment eram deja fan, cu albume in fonoteca. cinta la ea acasa, publicul era extaziat, atmoosfera de nedescris.

despre saudade si dor a scris Eliade, pe cind traia la Lisabona.