Sunday, January 6, 2008

posh literature


Anul trecut, scriam despre fenomenul pe care l-am intitulat posh art, si manifestarile sale particulare din timpul concertului cesarei evora de la Chisinau. Cat n-ar fi de straniu dar mi-am amintit de aceasta in timp ce ma indeletniceam cu lecturile din preajma si din timpul sarbatorilor de iarna. Nu ca lecturile din timpul sarbatorilor de iarna s-ar deosebi cumva de cele din timpul sarbatorilor de Pasti, sau din orice perioada a anului.

Tot alternand lecturile cu vizionarea unor filme, am ajuns la un moment dat sa combin vizionarea lui "Andrei Rubliov" de Tarkovski cu romanul [nu stiu daca asta este denumirea potrivita, pentru ca are multe dar mai putin romantism] "Bong" de Alexandru Vakulovski. Pot sa confirm ca este o combinatie perfecta pentru locul in care ne aflam acum.

Nu ca as fi eu mare crestin dar prefer totusi ca dupa unele experiente culturale sa-ti ramana ceva in suflet. Poate suna cam simplist dar asta e: prefer o astfel de Ars Poetica decat "un munte de cacat, combinat cu milioane de spermatozoizi, tone de pizde, litri de vodca, cuburi de fum" si alte experiente de genul asta.

Mi se poate reprosa: Baiete asta-i viata! Este ca parul de la cur: scurta si plina de cacat. Ba, mai mult ca atat, asta este realitatea, si care este scopul suprem al artei? Sa arate realitatea, sau mai bine zis sa o imite. Ok, este si asta o parere.

Uneori ca sa constientizezi in ce lume traiesti trebuie sa dai cu capul de asfalt sau sa cazi de la etajul 46, ca sa ramai viu si ca sa ti se deschida o pofta de viata de nemaipomenit, ca ulterior sa-ti dai seama ca trebuie sa incerci sa sari de la etajul 47 si tot asa, pana gasesti care este scopul vietii. As fi de acord, dar totusi exista si alte modalitati prin care poti sa arati mizeria din jur. Uite chiar acelasi Tarkovski, sau in literatura vezi Zola, Camus etc.

Astazi, se observa o lipsa acuta de intelegere a valorilor: prin post-modernism se intelege orice forma de urinoterapie, combinata cu muie la greu, si neparat cunilingus in direct ca de altfel nu este literatura adevarata post-modernista. Mai adaugi si niste droguri& alcool si gata poti fi publicat. Ai devenit star. Mai arati ca poti conjuga substantivul "pizdet" si gata esti un mini laureat al Premiului Nobel de pe malul Dambovitei.

Iar daca indraznesti sa soptesti niste critici ti se arunca invinuiri de genul: nu esti in pas cu moda; Ce intelegi in literatura?; Asta este cool. Ba mai mult ca atat, ti se reproseaza ca esti fundamentalist ortodox, islamist, budist, radical etc.

7 comments:

simonacratel said...

n-am inteles nimic, deci cum a fost "Bong"?!

dar de dragul urechilor feminine cared-ti citesc blogul :) ai putea si tu sa tai porcariile din text. :)

Anonymous said...

Dle Lesanu cum indrazniti sa publicati asemenea chestii? Criticati post-modernismul cu instrumentele sale? Cred ca e mai bine sa sarim cu totii de la etajul 99.

Medicul-Sef said...

Dle Anonim, s-ar parea ca din start suntem in pozitii inegale. Daca tot ati mentionat cui va adresati v-as ruga sa va prezentati. Nu in ultimul rand ar fi important sa mentionez ca nici intr-un caz nu am vrut sa critic post-modernismul, ci mi-am propus sa atrag atentia asupra felului in care se intelege post-modernismul in unele spatii, inclusiv si in cazul Dvs. Sper ca am reusit sa raspund la intrebare.

Anonymous said...

http://spataru.blogspot.com/2008/01/mi-todera-mi.html Ceva despre CUC

Ion

Anonymous said...

http://spataru.blogspot.com/2008/01/mi-todera-mi.html Ceva despre CUC

Ion

Anonymous said...

Sandule! Citeam intr-o seara Timpul si am gasit articolul semnat Alexandru Lesanu, si am ramas profund emotionat. Asta pentru ca 1. Daca ma mai tii minte, sunt Mihai-Calin(voxtel) si 2.pentru ca spre deosebire de mine, tu ai ramas sa activezi in domeniul care permanent m-a impresionat si de care nu am avut posibilitatea sa ma tin eu. In fine, daca vrei sa vezi ce se mai aude pe la mine, intra http://pmihai108.livejournal.com . Te las sanatos si sper sa mai aud de tine in curand, pana atunci mai citesc. Bravo si respect.

Medicul-Sef said...

macar ceva bun in blogul asta. Mai dai de oameni de care nu prea ai auzit in ultimul timp. Am intrat pe blog-ul tau de pe livejournal dar nu am putut sa las comentarii. In orice caz ma bucur sa aud ce mai face diaspora din SUA. Mai scrie pe mail.